Už jste začali blogovat? Nebo jen přešlapujete? Váháte a nevíte čím začít? Třeba vám tenhle článek pomůže.
PRO START POTŘEBUJETE TÉMA
Sníte o svobodě, o tom, že budete psát blog, cestovat, věnovat se tomu, co vás baví a peníze z blogování vám zajistí pohodu a klid? Pořád ale nevíte, o čem psát? Možná jen nemůžete najít téma, které odpovídá vašim zálibám, zkušenostem a odbornosti. Ohryzáváte tužku, civíte do rohu, jak se v pavučině houpá chcíplá moucha, rolujete ostatními blogy, abyste našli inspiraci, a ono pořád nic.
Přitom by postup měl být opačný. V první řadě byste mělí mít přetlak informací, které chcete lidem sdělit a teprve potom má přijít nápad založit blog, když už svému koníčku věnujete tolik času. Psát o tom, co vás baví, a inspirovat ty, kteří mají podobné zájmy a záliby.
4 ROZHODUJÍCÍ FAKTORY BLOGU
1) Ať se vydáte jakoukoli ze zmíněných cest, základním rozhodujícím faktorem pro psaní blogu je jeho téma. Takové, které vás zajímá, které vás baví a kterému skutečně rozumíte. Asi těžko byste mohli psát svěží, čtivý a zajímavý blog o pletení svetrů, když jste v životě nedrželi jehlice v ruce. A navíc, když jenom vzpomínka na svetr se sobem od maminky ve vás vyvolává alergickou reakci.
2) Druhým faktorem je poptávka. Existuje vůbec? Zajímá někoho, o čem jste se rozhodli psát? Přinesou vaše články někomu užitek? Budete mít dostatečně velké publikum, abyste se psaním blogu mohli jednou živit?
3) Definování publika je třetí důležitou věcí. Měli byste vědět, pro koho píšete. Jiný styl a jazyk bude mít blog pro těhotné ženy a jiný pro milovníky piva. O tom, jak definovat své publikum, se dočtete tady.
4) Čtvrtým faktorem je znalost marketingového bojiště, tedy konkurence. Jak je velká, kolik lidí se tématu věnuje? Není to téma, které se přetřásá tak často, že lidi raději obracejí list? Mám na to, abych tohle téma nabídl v novém neotřelém ohozu? Nebo se v tom budu plácat spolu s ostatními a hodně dlouho potrvá, než prorazím, jestli vůbec?
OBECNÉ TÉMA NEBO UŽŠÍ SPECIALIZACE?
Záleží na tom, jak velká je konkurence a do jaké míry vás bude jedna nebo druhá možnost bavit. Jak široce se chcete zvolenému tématu věnovat. Baví vás tanec? Tančili jste nebo jste vedli taneční kroužek? Víte, co tanec obnáší? Pak je třeba rozhodnout, zda budete psát na téma tanec, nebo jen o specifické oblasti, jakou je například choreografie, scénický tanec, výuka samby, latinskoamerické tance, taneční výuka dětí a podobně.
Měli byste vědět, že v průběhu času blog prodělává přirozené tematické změny. Podle toho, jak vaše publikum reaguje, podle toho, co ho víc přitahuje. To znamená, že začnete vybraným tématem, které postupně můžete rozšířit o podtémata, případně zúžit a specializovat se jen na určitou oblast. Nemusíte se zvoleného tématu držet úzkoprse celý svůj blogovací život.
Pokud na to máte, můžete mít dokonce i různé blogy s různými tématy. V každém případě, když k blogování budete přistupovat poctivě, porostete stejně jako váš blog i vaše publikum. Tak k sobě na začátku nebuďte zbytečně krutopřísní.
TIPY NA TÉMA BLOGU
Přesto všechno uvedené doporučuji zvolit jedno jediné téma a toho se držet, abyste mohli snáze generovat kvalitní obsah, který budete čtenářům nabízet. Připravila jsem pro inspiraci několik oblastí, které se v blogování drží na horních špruclích pomyslného žebříčku popularity. Třeba vás některá osloví, třeba se v některé najdete.
BLOG O VAŘENÍ, STRAVOVÁNÍ, CESTOVÁNÍ, O BYDLENÍ, O DOMÁCÍCH MAZLÍČCÍCH, BLOG ZAMĚŘENÝ NA HOBBY, ODBORNÉ, PROFESNÍ BLOGY, BLOG O FINANCÍCH, BLOG PRO RECENZE VÝROBKŮ A SLUŽEB, BLOG O VZDĚLÁNÍ A KARIÉŘE, BLOG O VZTAZÍCH, BLOG O SOCIÁLNÍCH OTÁZKÁCH, TVŮRČÍ BLOG
Zajímavých témat je daleko více. Můžete psát blog o realitách, blog o módě, kosmetice, blog o bylinkách. Oblasti, které jsem načrtla, jsou jen pro inspiraci.
JAK DOSÁHNOUT ZISKOVÉHO BLOGU?
Blog se musí v první řadě dobře číst a má přinášet zajímavé informace. Je třeba, aby byl živý. To znamená, že se na něm objevují články pravidelně, alespoň dvakrát v týdnu a ne jeden článek za měsíc. Musíte ho správně „krmit“. Pravidelně přispívat články, které reagují na aktuální novinky v oboru, přinášejí zajímavosti a pomáhají čtenářům v tom, aby se snáze v dané oblasti orientovali. Dopřejí jim kromě vzdělávacího efektu také zábavu a poučení.
Ideální je, pokud dosáhnete bodu, kdy budete prostřednictvím eshopu na svém blogu nabízet vlastní produkty, relevantní obsahu blogu. Pokud má autorka blog o bytových dekoracích, velmi efektně může rozjet e-shop s vlastními výrobky, přičemž produkty můžou mít i duchovní charakter. Kupříkladu e-booky, knihy, metodické pomůcky a podobně. Souběžně vám tak může plynout zisk z prodeje a z affiliate programů (reklam umisťovaných na váš blog).
DOUŠKA NA KONEC
Každý začátek je těžký. Nenechte se odradit, pokud váš blog nevystřelí kosmickou rychlostí mezi padesátku nej. Nějakou dobu trvá, než si najde své fanoušky. Zkoušejte, experimentujte. Než začnete, držte se zásad pro odstartování blogu (můžete si o nich přečíst tady) a taky si věřte. Komunikujte se svým publikem, analyzujte. Analýzu a zpětnou vazbu používejte k přehodnocení obsahové strategie, plánujte, myslete a nepracujte nahodile. Zapojte se do relevantních skupin, diskutujte, dávejte o sobě vědět a hlavně, blogujte s nadšením a s láskou.
Přeju vám hodně nápadů, úspěšný blog a mraky štěstí.